Wednesday, July 1, 2009

کلینتون: حکومت ایران با 'شکاف در مشروعیت' مواجه است

بی بی سی فارسی

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید براینکه بحران سیاسی کنونی ایران یک موضوع داخلی است از شکاف مشروعیت حکومت سخن گفته است.
در واکنش به اعلام تصمیم شورای نگهبان در تایید نتیجه انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که اگرچه در نظر ندارد در مورد روند تحولات سیاسی ایران به گمانه زنی بپردازد اما افزوده است که "در ارتباط با موضوع انتخابات، حکومت آشکارا با شکاف عظیمی در مشروعیت در نظر مردم خود مواجه است."
خانم کلینتون که در یک نشست خبری در واشنگتن شرکت داشت افزود که تصور نمی کند که مشکل مشروعیت حکومت، صرفا با اعلام نتایج بازنگری محدود تعداد نسبتا اندکی از صندوق های اخذ رای از میان برود.
در مورد نگرش ایالات متحده نسبت به وضعیت جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت مسائل مربوط به انتخابات موضوعی داخلی است که مردم ایران باید خود آن را حل و فصل کنند و ایالات متحده امیدوار است مردم ایران امکان آن را داشته باشند تا به راه حلی مسالمت دست یابند که حق آزادی بیان آنان را محترم می شمارد.
وی افزود که موضع دولت آمریکا حمایت از این ارزش بنیادین است که باید دیدگاه مردم شنیده و آرای واقعی آنان شمرده شود و برای مشاهده روندی که به این نتیجه منجر شود ، باید در انتظار بود.
هیلاری کلینتون گفت که همه می دانند که مرحله کنونی، زمانی تاریخی برای ایران و مردم ایران اما خود او مایل نیست نظری شخصی در این زمینه ابراز دارد.
در پاسخ به این سئوال که آیا دولت آمریکا می تواند محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهوری منتخب از راههای دموکراتیک شناسای کند، خانم کلینتون گفت که باید مسایل را به تدریج مورد توجه قرار داد.
وی گفت "ما آنچه را که روی می دهد زیر نظر داریم و به دقت مورد ارزیابی قرار می دهیم."

No comments:

Post a Comment