Wednesday, July 1, 2009

بی‌اطلاعی‌ آلمان از فروش سیستم شنود به ایران

آینده

خبرگزاری آلمان روز شنبه به نقل از مجله خبری اشپیگل گزارش داد، یک سازمان دولتی در آلمان که مسئول نظارت بر صادرات اسلحه در این کشور است، اصولاً در جریان ارسال تجهیزات کنترل مکالمات تلفنی به ایران قرار نگرفته است.
به گزارش رادیو فردا هفته گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرد، شرکت آلمانی- فنلاندی «نوکیا زیمنس نتورکز» تجهیزات پیچیده‌ای را به ایران فروخته است که به دستگاه های دولتی این کشور این امکان را می‌دهد که تمام مکالمات تلفن همراه و نیز اینترنت را کنترل کنند.
بر اساس اعلام این شرکت این تجهیزات در چارچوب یک قرارداد بلند مدت همکاری برای احداث شبکه تلفن همراه به ایران فروخته شده است.
در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است، با استفاده از این تجهیزات علاوه بر کنترل مکالمات تلفنی می‌توان پیام‌های کوتاه و نیز ویدئو کلیپ‌ها ارسالی از طریق تلفن همراه را نیز کنترل کرد.
شرکت نوکیا زیمنس نتورکز می‌گوید، پیش از تصمیم برای فروش این تجهیزات به ایران بررسی‌های لازم را در باره قانونی بودن صادرات آن انجام داده و به این نتیجه رسیده است که برای صادرات این تجهیزات به ایران نیازی به کسب مجوز از سوی دولت ندارد.
بر اساس این گزارش نام این تجهیزات در هیچ یک از لیست‌های مربوط به کالاهای خطرناک در آلمان که صادرات آنها به کشورهایی نظیر ایران ممنوع است ثبت نشده است، چرا که تجهیزات مورد اشاره نه کاربرد نظامی دارد و نه از آنها می‌توان در تحقیقات هسته‌ای استفاده کرد.
صادرات تجهیزات کنترل تلفن همراه به ایران از طریق دوبی صورت گرفته است. رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته از این تجهیزات به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نام برده‌اند.
مجله خبری اشپیگل آلمان به نقل از منابع دولتی در این کشور نوشته است، نه دولت آلمان و نه سرویس اطلاعات خارجی این کشور در جریان فروش این تجهیزات به ایران قرار نگرفته بودند.

No comments:

Post a Comment