Wednesday, July 1, 2009

طرح سناتورها برای مجازات «نوکیا- زیمنس»

آینده

«چارلز شامر» سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا به همراه سناتور جمهوریخواه «لیندسی گراهام » در پی ارائه طرحی برای تصویب در سنا هستند که به موجب آن شرکت هایی که به دولت ایران ابزار پیشرفته شنود مکالمات تلفنی و کنترل فضای وب را فروخته اند در آمریکا مورد تحریم قرار بگیرند.
به نوشته سرمایه، این دو سناتور دلیل ارائه این طرح خود را متوقف کردن گردش آزاد جریان اطلاع رسانی از سوی دولت ایران در پی اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران دانسته اند. این دو سناتور آمریکایی همچنین با ارسال نامه ای به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواسته اند در اجلاس آتی سران گروه 8 کشور صنعتی در مذاکره با شرکای اروپایی و اعضای دیگر گروه 8 از آنها بخواهد مانع همکاری شرکت های اروپایی با دولت ایران شوند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هفته گذشته با چاپ گزارشی نوشته بود دولت ایران تجهیزات پیشرفته ای برای شنود مکالمات تلفنی و کنترل ارتباطات اینترنتی شهروندان خود از شرکت سازنده تجهیزات ارتباطی فنلاندی - آلمانی «نوکیا - زیمنس» خریداری کرده است.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی شرکت فنلاندی - آلمانی «نوکیا- زیمنس» نیز روز گذشته فروش تجهیزات پیشرفته شنود تلفن به ایران را در سال 2008 تایید کرده ولی این ادعا که این تجهیزات می تواند برای سانسور فضای وب مورد استفاده قرار بگیرد را رد کرده است.

No comments:

Post a Comment