Wednesday, June 17, 2009

دفاع کاخ سفید از موضع اوباما در مقابل ایران

بی بی سی فارسی

کاخ سفید آمریکا بار دیگر ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت ملی ایران، تاکید کرده است که از معترضین ایرانی در مقابل دولت این کشور حمایت نمی کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه (16 ژوئن) گفته بود نمی خواهد با موضع گیری علیه جناح خاصی، آمریکا را به یک "توپ فوتبال سیاسی" در بحران پس از انتخابات ایران تبدیل کند.

او در عین حال از اعمال خشونت ها علیه مردم معترض ابراز نگرانی عمیق کرد.

کاخ سفید روز پنج شنبه (18 ژوئن) از این موضع آقای اوباما که توسط سیاستمداران محافظه کار در واشنگتن ضعیف ارزیابی شده است، دفاع کرد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت، باراک اوباما معتقد است که معترضین در ایران باید از این حق جهانی برخوردار باشد که بتوانند بدون هراس از صدمه دیدن راهپیمایی خود را انجام دهند.

او در عین حال درخواست برخی سیاستمدارن جمهوریخواه در کنگره برای حمایت علنی آمریکا از مردم معترض در ایران را رد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت، آمریکا به حاکمیت ملی ایران احترام می گذارد.

کاخ سفید در حالی از موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال وقایع ایران دفاع می کند که فشار بر باراک اوباما برای اتخاذ موضعی جدی تر در قبال ایران رو به افزایش است.

اریک کنتر، از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونت ها علیه مردم معترض در ایران، حمایت آمریکا از آن ها را وظیفه اخلاقی کشورش دانسته است.

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی باراک اوباما، نیز پیشتر به طور صریح برنده اعلام شدن محمود احمدی نژاد در انتخابات ایران را محکوم کرده بود.

او انتخابات ریاست جمهوری ایران را فاسد و تقلب آمیز خوانده بود و خواهان محکوم شدن آن از سوی رئیس جمهوری آمریکا شده است.

با این همه، باراک اوباما تا کنون چنین موضع گیری علیه دولت ایران نکرده است.

او گفته است: "ما به حق حاکمیت ملی ایرانیان احترام می گذاریم و می خواهیم از این مساله پرهیز کنیم که آمریکا به مساله ای در داخل ایران بدل شود."

وی همچنین تاکید دارد که دیپلماسی "سرسختانه" و عاری از هرگونه "توهمی" را در قبال جمهوری اسلامی دنبال خواهد کرد.

No comments:

Post a Comment