Tuesday, June 16, 2009

'نگرانی عمیق' اوباما از خشونت ها در ایران

بی بی سی فارسی

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در اولین واکنش به حوادث پس از انتخابات ایران گفته است که او "عمیقا نگران" خشونت ها در این کشور است اما اخطار داد که نمی خواهد آمریکا به یک "توپ فوتبال سیاسی" در بحران پس از انتخابات ایران بدل شود.
آقای اوباما که روز دوشنبه سخن می گفت همچنین قول داد که علیرغم اختلاف بر سر انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران، او دیپلماسی "سرسختانه" و عاری از هرگونه "توهمی" را در قبال جمهوری اسلامی دنبال کند.
آقای اوباما در یک موضع گیری ظریف دیپلماتیک همچنین گفت نمی خواهد هیچ ابهامی باقی بگذارد که "این به عهده ایرانی هاست که درباره اینکه چه کسانی را به عنوان رهبران خود می خواهند تصمیم بگیرند."
وی گفت: "ما به حق حاکمیت ملی ایرانیان احترام می گذاریم و می خواهیم از این مساله پرهیز کنیم که آمریکا به مساله ای در داخل ایران بدل شود" و افزود که در گذشته آمریکا یک "توپ فوتبال سیاسی" در عالم سیاست در داخل ایران بوده است.
اما رئیس جمهوری آمریکا همچنین نسبت به خشونت های روی داده در تهران که تصاویر آن از تلویزیون های بین المللی پخش می شود عمیقا ابراز نگرانی کرد.
وی گفت: "من فکر می کنم که فرآیند دموکراتیک، آزادی بیان، حق بیان مخالفت به صورتی مسالمت آمیز برای مردم، تمامی اینها ارزش های جهانی است و لازم است به آنها احترام گذاشته شود."
او افزود: "من هر وقت شاهد اعمال خشونت علیه مردمی هستم که به طور مسالمت آمیز ابراز مخالفت می کنند، و هر وقت مردم آمریکا شاهد آن هستند، به نظرم من حق دارند نگران شوند."
آقای اوباما پس از آن اظهار نظر می کرد که در جریان راهپیمایی عظیم مخالفان در روز سه شنبه که در جریان آن حداقل یک نفر ظاهرا به دست نیروهای شبه نظامی بسیج کشته شد صحبت می کرد.
...

No comments:

Post a Comment