Wednesday, June 17, 2009

گزارش حمله به اموال عمومی و دانشجویان در مجلس مطرح شد

بی بی سی فارسی:

گزارش مربوط به خسارت به اموال و حمله به دانشجویان در خلال نا آرامی های روزهای اخیر در مجلس ایران مطرح شده است.

روز چهارشنبه 17 ژوئن (27 خرداد)، "هیات بررسی کننده اغتشاشات" اخیر در خیابان های تهران که از سوی رئیس مجلس مامور رسیدگی به اقدامات تخریبی علیه اموال مردم و همچنین حمله به کوی دانشگاه شده بود گزارش خود را در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی مجلس مطرح کرد.

جزئیات مذاکرات جلسه غیر علنی روز چهارشنبه انتشار نیافته اما خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از یکی از نمایندگان نوشته است که در این جلسه، محمد حسین ابوترابی فرد، رئیس هیات تحقیق مجلس، گزارش عملکرد این هیات طی دو روز گذشته را ارائه داد.

همین خبرگزاری از قول حسن کامران، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش می کند که برخی از نمایندگان نسبت به این گزارش اعتراض داشتند و به همین دلیل، قرائت گزارش نیمه کاره ماند و به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

آقای کامران گفته است که معدودی از نمایندگان به این گزارش معترض بودند ولی افزوده که "مشخص نشد اعتراضشان نسبت به چه مساله ای بوده است."


وی گفته است که قرار است هیات بررسی کننده مجلس به تحقیق در باره حوادث اخیر ادامه دهد و در عین حال، با هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم رایزنی داشته باشد.

آقای کامران اظهار داشت که باید بین "آشوبگران و سوء استفاده کنندگان با هواداران نامزدهای انتخابات" تمایز قایل شد و گفت که "آشوبگران از خارج دستور می گیرند، به تخریب اموال عمومی می پردازند، آب به آسیاب دشمن می ریزند."

خبرگزاری ایلنا به نقل از یک نماینده دیگر مجلس می نویسد که در جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه درگیری روی داد و به همین دلیل، مطالب مطرح شده در آن نیمه کاره ماند.

ماهیت این "درگیری" و کسانی که در آن شرکت داشته اند گزارش نشده است.

مسئولیت وزارت کشور

روز گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در سخنانی حمله شبانه به خوابگاه دانشجویان و یک مجتمع مسکونی را مورد ا نتقاد قرار داد و آن را "برخی برخوردهای نسنجیده" توصیف کرد و گفت که وزیر کشور باید در این مورد پاسخگو باشد.

همچنین پنجاه و دو تن از نمایندگان مجلس از هیات رئیسه مجلس خواستند تا وزیر کشور را برای ادای توضیح در مورد "نحوه برخورد با مردم" در جریان نا آرامی های سیاسی اخیر به مجلس احضار کند.

در سئوال نمایندگان از وزیر کشور، به عنوان رئیس شورای امنیت کشور، آمده است که "دلایل برخوردهای ماموران نیروی انتظامی، عوامل بسیج و گروه های سازمان یافته لباس شخصی با مردم، دانشجویان و تعرض آنان به کوی دانشگاه و محیط مسکونی و اموال مردم چیست؟"


در این نامه، ضمن اشاره به اعتراضاتی که در واکنش به انتشار نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بروز کرده، از "برخوردهای شدید نیروی انتظامی، بسیج و گروه های سازمان یافته لباس شخصی که از سوی نهادهای فوق الذکر سازماندهی و هدایت می شوند" انتقاد شده و آمده است که لباس شخصی ها در حمله به خوابگاه های دانشجویی در تهران و سایر شهرستان ها، به ضرب و جرح و بازداشت دانشجویان پرداخته اند و شایعاتی هم در مورد "احتمال شهادت بعضی از دانشجویان" در میان مردم پخش شده است.

نمایندگان همچنین از "تعرض ماموران انتظامی و عوامل بسیج و گروه های سازمان یافته با لباس شخصی به مردم، اتومبیل های شخصی و مجمتع های مسکونی" در زمان شعار الله اکبر شهروندان از بام خانه های خود اعتراض کرده اند.

از زمان آغاز حرکت های اعتراضی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز شنبه این هفته، گزارش ها و تصاویری از برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی با تظاهرات آرام معترضان در سرتاسر جهان انتشار یافته باعث انتقاد و اعتراض شده است.

علاوه بر این، به نقل از بعضی ساکنان تهران گفته شده است که ماموران دولتی و افرادی که از آنان با عنوان لباس شخصی ها یاد می شود در ساعات شب در خیابان ها به حرکت در می آیند، شیشه ساختمان های افراد و اماکن عمومی را خرد می کنند و عمدا به اتومبیل های پارک شده در کنار معابر عمومی خسارت وارد می آورند.

به گفته کارشناسان، عملیات تخریبی و حمله به تاسیسات شخصی و مراکز کسب و کار، همراه با اقداماتی مانند قطع یا اخلال در شبکه های ارتباطی در کشور، که ظاهرا از سوی دولت به اجرا گذاشته شده، خسارات اقتصادی گسترده ای را به همراه آورده است.

همچنین گفته می شود که برخی از تظاهرکنندگان، به منظور جلوگیری از تعقیب و حملات ماموران و افراد دولتی، سطل های زباله را در مسیر آنان آتش می زنند و روز گذشته، شهردار تهران گفت که این اقدام باعث فشار بر ماموران نظافت شهر شده و در برخی نقاط، به آسفالت خیابان ها هم آسیب رسانده است.

No comments:

Post a Comment