Tuesday, June 16, 2009

کشته شدن هفت نفر در راهپیمایی تهران تایید شد

بی بی سی فارسی

رسانه های دولتی ایران از کشته شدن هفت نفر در جریان تظاهرات تهران خبر داده اند و رئیس مجلس خواستار پاسخگویی وزیر کشور در مورد برخی حوادث اخیر شده است.
روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، رادیو دولتی ایران خبر داد که در جریان تظاهراتی که روز قبل در تهران برگزار شد، گروهی از تظاهرکنندگان یک پایگاه نظامی در نزدیک مسیر راهپیمایی را هدف حمله قرار دادند که به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان و کشته شدن هفت نفر منجر شد.
رادیو دولتی ایران در بخش خبری خود در روز سه شنبه گفت که "در پایان گردهمایی بدون مجوز در روز گذشته در خیابان آزادی تهران، در حالیکه تظاهرکنندگان به آرامی به خانه های خود باز می گشتند، افراد مشکوکی در یک اقدام سازمان یافته و از پیش طراحی شده به ساختمان های دولتی و خصوصی حمله کردند و خسارت های گسترده ای را به بار آوردند."
در ادامه خبر آمده است که براساس همین گزارش ها، در جریان حمله به یک پایگاه نظامی که با هدف خلع سلاح ماموران صورت گرفت، متاسفانه هفت تن از شهروندان کشته و تعدادی زخمی شدند.
راهپیمایی و تجمع روز دوشنبه به گزارش رسانه های خبری و شاهدان عینی با شرکت "صدها هزار نفر" به منظور اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
به گزارش منابع خبری، این راهپیمایی به طور کلی با آرامش و بدون درگیری صورت گرفت و ماموران انتظامی که در حاشیه این راهپیمایی حضور داشتند در مجموع از توسل به اقدامات خشونت آمیز خودداری ورزیدند.
با اینهمه، در جریان این راهپیمایی، صدای شلیک گلوله از نقاطی به گوش رسید و بعدا تصاویر افرادی که ظاهرا کشته یا زخمی شده بودند از شبکه های تلویزیونی خارجی پخش شد.
در تصویری که کانال چهار شبکه تلویزیون بریتانیا از این حادثه پخش کرده، گروهی از تظاهرکنندگان هنگام عبور از برابر پایگاه بسیج متعلق به گردان 117 عاشورا مشاهده می شوند که به دادن شعار و پرتاب سنگ به سوی ساختمان مبادرت کرده اند.
در ادامه این تصویر، یکی از ماموران بسیج از بالای ساختمان به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی می کند و تصاویری از افرادی دیده می شود که مورد اصابت قرار گرفته اند.
این تصویر همچنین شامل ساختمان پایگاه بسیج است که به آتش کشیده شده است.

No comments:

Post a Comment