Wednesday, June 17, 2009

ایران خواهان سلاح هسته ای است

بی بی سی فارسی

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‏ای می‏گوید ایران به فناوری هسته ای نزدیک می شود و می خواهد امکان ساخت سلاح اتمی را به عنوان گزینه ای در اختیار داشته باشد.

آقای البرادعی در گفتگویی با سرویس جهانی بی بی سی گفت که با کشورهایی که دارای بمب اتمی هستند رفتار متفاوتی در مقایسه با کشورهایی که فاقد آن هستند می شود.

او کره شمالی را مثال زد و گفت با آنکه این کشور دارای سلاح اتمی است به کنفرانس خلع سلاح اتمی دعوت شد در حالیکه عراق تحت رهبری صدام حسین که فاقد آن بود با خاک یکسان شد.

آقای البرادعی با هدف از بین بردن انگیزه ساخت سلاح هسته ای، خواهان تعامل با ایران شد.

وی اضافه کرد: "ایران می خواهد به همسایگان خود و جهان این پیام را بفرستد که نباید با این کشور درگیر شد درگیر شد."

اما او تاکید کرد که هدف نهایی ایران این است که می خواهد در خاور میانه به عنوان یک ابر قدرت شناخته شود.

آقای البرادعی افزود: " به عقیده آنها (مقامات ایران) ، این راه رسیدن به چنین اعتبار و قدرتی در منطقه است."

وی در ادامه گفت که بزرگترین تهدید از دیدگاه جوامع بین المللی آن است که سلاح اتمی به دست افراط گرایان بیفتد.

او گفت که منع گسترش سلاح هسته ای برای این گروه های افراطی از اصول اولیه به شمار نمی رود.

به اعتقاد آقای البرادعی تنها راه تضمین آینده ای امن، خلع سلاح گسترده توسط قدرت های اتمی است که مجموعا دارای 27 هزار کلاهک هسته ای هستند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون طی چند قطعنامه به دلیل خودداری ایران از تعلیق فعالیت های غنی سازی، تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است. ایران تعلیق را رد می کند و آن را از حقوق هسته ای خود می داند.

آمریکا و اسرائیل، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند اما مقام های ایرانی این مساله را رد می کنند و می گویند تنها برای مقاصد صلح جویانه، قصد استفاده از انرژی هسته ای را دارند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود گفت که از سرعت گسترش مرکز غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز کاسته شده، اما ذخیره سوخت اتمی تولیدی این مرکز در شش ماه اخیر به دو برابر افزایش یافته است.

No comments:

Post a Comment