Wednesday, June 17, 2009

شورای نگهبان: بررسی شکایات انتخاباتی آغاز شده است

بی بی سی فارسی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که از نمایندگان محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دعوت شده است که روز شنبه هفته آینده، 20 ژوئن در جلسه ای مشترک با این شورا شرکت کنند.

به گفته وی شورای نگهبان در پی جلسه ای که روز سه شنبه، 16 ژوئن با نمایندگان نامزدها داشته است، تصمیم گرفته که در جلسه دیگری نمایندگان نامزدها مستقیما سئوال و نظرات شان را با اعضای شورای نگهبان در میان بگذارند.

هنوز مشخص نشده که آیا نمایندگان نامزدها این دعوت را پذیرفته اند یا نه.

آقای کدخدایی گفت که در اولین جلسه عمومی شورای نگهبان پس از انتخابات، این شورا از معاونت اجرایی اش خواسته تا از طریق کارشناسان موضوع شکایات کاندیداها به طور دقیق بررسی شود و نتایج آن به جلسه بعدی و عمومی شورای نگهبان ارائه شود.

او گفته است که معاونت اجرایی "بررسی دقیق" بر روی 646 مورد شکایت که از سوی این سه نامزد ارائه شده را آغاز کرده است.

با پایان شمارش آرا و اعلام نتایج آن، وزارت کشور ایران، محمود احمدی نژاد را پیروز این انتخابات اعلام کرد که با اعتراض شدید میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب روبرو شد و موجب اعتراض گسترده هواداران آنها در شهرهای مختلف ایران شد.

در پی این ناآرامی ها، آقای موسوی با رهبر ایران دیدار کرد و آیت الله خامنه ای گفت که تاکید کرده تا شورای نگهبان به این اعتراض ها رسیدگی کند.

بجز محمود احمدی نژاد، سه نامزد دیگر در خصوص نتیجه انتخابات به شورای نگهبان شکایت کرده اند و آقایان موسوی و کروبی خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شده اند.

بنا بر قانون، شورای نگهبان به مدت هفت تا ده روز فرصت دارد به شکایت ها رسیدگی کند.

با وجود گذشت شش روز از برگزاری انتخابات هنوز شورای نگهبان صحت این انتخابات را تائید نکرده است. این نهاد علاوه بر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، مسئول نظارت بر انتخابات نیز هست و بدون تائید این شورا، نتایج این انتخابات قانونی نخواهد بود.

پیشتر آقای کدخدایی گفته بود که نمایندگان نامزدها "تقاضای بازشماری برخی از صندوق ها را داشته که ما اجمالا موافقت خود را اعلام کردیم اما باید در جلسه شورا تصویب شود. ما آماده هستیم به صورت اتفاقی و موردی با حضور نمایندگان داوطلبان (آراء) بازشماری شود."

اما روز چهارشنبه کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در گفتگویی با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران، احتمال بازشماری کامل آرای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بعید دانست.

No comments:

Post a Comment