Monday, June 15, 2009

اتحادیه اروپا خواستار رسیدگی به شکایتهای انتخاباتی ایران شد

کشورهای اروپایی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز تردید کرده اند.

روز دوشنبه، 15 ژوئن (25 خرداد)، وزیران امور خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای از برخورد نیروهای دولتی با معترضان نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار تحقیقات در مورد جنبه های پرسش برانگیز این انتخابات شدند.

در این بیانیه، که پس از اجلاس وزیران امور خارجه اروپا در لوکزامبورک صادر شد، آمده است که کشورهای عضو اروپا نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات ایران و اعتراض تعدادی از نامزدهای انتخاباتی در این زمینه را با نگرانی جدی دنبال می کنند.

این بیانیه اعلام می دارد که "این موضوعی است که مقامات ایرانی باید مورد توجه و تحقیق قرار دهند" و می افزاید که خشونت در خیابان های ایران و "استفاده از قوه قهریه علیه تظاهرات مسالمت آمیز مردم" باعث نگرانی کشورهای اروپایی است.

در پایان اجلاس لوکزامبورگ، بنیتا فررو والدنر، مسئول روابط خارجی در کمیسیون اروپا، ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی را مورد بررسی قراردهند و از توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگان خودداری ورزند.

او گفت "من برای تمامی شهروندان ایرانی که ناخرسندی و نگرانی خود را با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز ابراز داشته اند نهایت احترام را قایلم."

همچنین، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در سخنانی در روز دوشنبه گفت که نشانه هایی از تخلف در انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد و آنچه را که "موج بازداشت ها" در ایران خواند محکوم کرد.

اخلال در اطلاع رسانی

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم گفته است که این کشور "تبعات حوادث اخیر در ایران را با نگرانی عمیق دنبال می کند" و افزوده که تردیدهایی جدی نسبت به آزادانه و منصفانه بودن نحوه شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد.

وی گفته است که بسیاری از مردم ایران از حوادث جاری ناخرسند هستند و بریتانیا با دقت مسیر تحولات را به منظور گردآوری واقعیات در این زمینه دنبال می کند.
میلیبند

آقای میلیبند تحولات روزهای اخیر از جمله قطع شبکه ارسال پیامک، اخلال در پخش برنامه های تلویزیونی و لغو راهپیمایی ها را مغایر با شفافیت نسبی در جریان رقابت های انتخاباتی توصیف کرده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال افزود که عواقب تحولات کنونی به طور کامل مشخص نیست، با اینهمه، وزیران خارجه و مقامات اتحادیه اروپا از ادامه گفتگو با ایران در زمینه برنامه های هسته ای این کشور حمایت می کنند.

روز دوشنبه، وزارت امورخارجه فرانسه با احضار سفیر جمهوری اسلامی در آن کشور نگرانی دولت فرانسه را نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی ابلاغ کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است که "فرانسه و شریکان اروپایی این کشور در اتحادیه اروپا در انتظار دریافت پاسخ های روشن نسبت به تردیدهایی است که بروز تخلفات در این انتخابات ایجاد کرده است."

پیشتر، وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرد و خواستار دریافت توضیحاتی در مورد نحوه شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران و برخورد نیروهای انتظامی با معترضان شده بود.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم در مصاحبه ای، نتیجه اعلام شده انتخابات ایران را "پرسش برانگیز" توصیف کرد و گفت که نحوه برخورد نیروهای دولتی با معترضان و گزارشگران داخلی و خارجی "غیرقابل تحمل" است.

No comments:

Post a Comment