Tuesday, June 23, 2009

واکنش های گسترده به حوادث ایران؛ درخواست بان کی مون

بی بی سی فارسی

همزمان با ادامه برخورد نیروهای امنیتی ایران با کسانی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند، دبیر کل سازمان ملل از مقام های این کشور خواست بازداشت، تهدید و استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی را متوقف کند.

بان کی مون در بیانیه ای گفت "وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین المللی است" و خواستار "توقف فوری بازداشت ها، تهدیدها و استفاده از زور شد."

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز دوشنبه ادعاهای ایران دایر بر دخالت این کشورها در انتخابات ریاست جمهوری ایران را "بی پایه و غیرقابل قبول" خوانده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا اتهاماتی را که از سوی مقام های مختلف ایرانی علیه این اتحادیه و اعضای آن درباره دخالت اروپایی ها در اتنخابات ایران طرح می شود را بی پایه و غیرقابل قبول می داند."

ایران کشورهای غربی را به خاطر آنچه "مداخله جویی" در امور داخلی خود می داند به باد حمله گرفته است و رسانه های خارجی را که با محدودیت های شدیدی در ایران روبرو هستند به دامن زدن به ناآرامی ها از زمان انتخابات 22 خرداد متهم کرده است.

در این انتخابات محمودی احمدی نژاد برنده اعلام شد که فریاد تقلب برخی از رقبای وی و بسیاری از هوادران آنها را به دنبال داشت و به اعتراضات بی سابقه ای در تاریخ جمهوری اسلامی دامن زد.

روز دوشنبه نیز پلیس ضدشورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر تهران از گاز اشک آور استفاده کرد و به گفته برخی شاهدان عینی با خشونت نیروهای بسیجی علیه تجمع کنندگان همراه بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا عمیقا نگران ادامه خشونت های بی رحمانه علیه تظاهرکنندگان که باعث تلفات شده، است."

27 کشور عضو این اتحادیه از ایران خواستند از "بازداشت های جمعی خودسرانه خودداری کند" و محدودیت های اعمال شده علیه رسانه ها و خبرنگاران را محکوم کردند.

تحولات چشمگیر ایران با واکنش های گسترده دیگری نیز روبرو شد.

روسیه روز دوشنبه خواستار حل بحران سیاسی ایران با تکیه بر قانون اساسی این کشور شد: "اختلاف هایی که پس از انتخابات بروز کرده باید در پیروی دقیق از قانون اساسی و قوانین این کشور حل شود."

ولید معلم وزیر خارجه سوریه، کشوری که به جمهوری اسلامی نزدیک است، از تظاهرات خیابانی که پایتخت ایران را به لرزه درآورده انتقاد کرد و گفت که رژیم ایران سقوط نخواهد کرد.

وی گفت: "هرکسی که روی سقوط رژیم ایران شرط ببندد بازنده است. جمهوری اسلامی یک واقعیت است، و در ایران ریشه عمیقی دارد، و جامعه بین المللی باید این را بپذیرد."

اما وزیر خارجه سوئد گفت که تظاهرات در ایران نشانگر عطش آزادی در میان مردم ایران است نه اینکه توسط دیگران از خارج برانگیخته شده باشد.

فردریک راینفلت گفت که ریشه های این ناآرامی "عمیق تر از آن است که تنها به شمارش آرا مربوط باشد" و نسبت به افزایش خشونت علیه تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرد.

همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به یک روزنامه آلمانی گفته است که اگر دولت دیگری در ایران سر کار باشد اسرائیل می تواند با آن روابط مسالمت آمیز داشته باشد.

وی به روزنامه "بیلد" گفت که ناآرامی های ایرانی نشان می دهد که بسیاری از مردم این کشور تشنه انتخاباتی آزادانه هستند.

وی گفت: "اگر آنها حق آزادی انتخاب داشتند، شکی ندارم که دولت دیگری می داشتند. این یک حکومت مذهبی، تمامیت خواه و بی رحم است که واقعا به مردم ایران آزادی انتخاب نمی دهد."

به گزارش خبرگزاری کیودو، دولت ژاپن نیز نسبت به درگیری های مرگبار میان تظاهرکنندگان و پلیس عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

هیروفومی ناکانوز وزیر خارجه ژاپن گفت: "باید از وضعیتی که باعث تلفات می شود پرهیز شود و کشور ما قویا خواهان راه حلی مسالمت آمیز است" و افزود که "عقاید مختلف" و حق "بیان" باید محترم شمرده شود.

از سوی دیگر استفان هارپر نخست وزیر کانادا در یک موضع گیری شدید "استفاده از زور محض و ارعاب" برای مقابله با تظاهرکنندگان را محکوم کرد.

وی در بیانیه ای گفت: "رژیم ایران تصمیم گرفته است در واکنش به مخالفت مسالمت آمیز در ارتباط با اتهامات مشروع و جدی نسبت به وقوع تقلب انتخاباتی، از زور محض و ارعاب استفاده کند."

وی افزود: "کانادا از مقام های ایرانی می خواهد فورا به استفاده از خشونت علیه مردم خود پایان دهند، کلیه زندانیان سیاسی و خبرنگاران را آزاد کنند... و تحقیقاتی کامل و شفاف درباره ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری انجام دهند."

No comments:

Post a Comment