Tuesday, June 23, 2009

اعتراض روزنامه نگاران ایران به محدودیت های اطلاع رسانی

بی بی سی فارسی

یکصد و هشتاد روزنامه نگار ایران با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی از وضعیت کشور اعلام کرده اند که به دلیل محدودیت هایی که دولت ایجاد کرده، قادر به انجام وظیفه نیستند.

روزنامه نگاران ایرانی در بیانیه اعتراضی خود نوشته اند که دولت اعلام کرده "روزنامه ها باید قبل از چاپ به نظر ماموران دولتی برسد و بدون کنترل منتشر نشود."

به عقیده این گروه از روزنامه نگاران، "اقدام غیرقانونی دولت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سابقه نداشته است و حتی در دوران جنگ نیز چنین فشاری بر مطبوعات وجود نداشت."

روزنامه نگاران ضمن اشاره به محدودیت های ارتباطی از بازداشت روزنامه نگاران انتقاد کرده و با استناد به اصول قانون اساسی از دولت خواسته اند که محدودیت ها را لغو کند

بر اساس اصول قانون اساسی، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند و تنها در صورتی که مطالبی خلاف قانون درج کنند طبق قانون به موضوع آنها رسیدگی می شود و هیچ مقامی به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور حق ندارد با وضع قوانین و مقررات، آزادی های مشروع را سلب کند.

در حالیکه اخبار و گزارش های مربوط به مخالفت مردم با نتیجه انتخابات به طور وسیع در سطح جهان انتشار یافته، دستگاه های دولتی ایران از راههای مختلف مانع انتشار این اخبار شده اند.

از جمله اقدامات دولت در محدود ساختن دسترسی آزادانه به اطلاعات، محدویت های شدیدی است که در زمینه ارتباط اینترنتی، شبکه مبادله پیامک، اختلال در تلویزیون های ماهواره ای، از جمله شبکه تلویزیون فارسی بی بی سی و محدودیت برای رسانه های داخلی و نمایندگان رسانه های خارجی است.

پس از اعلام نتیجه شمارش آرا انتخابات در روز جمعه 22 خرداد محدودیت های گسترده ای بر تعدادی از روزنامه های داخلی وضع شده تا ظاهرا از انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل کشور جلوگیری به عمل آید.

کارشناسان می گویند محدویت گردآوری خبر برای رسانه های داخلی و خارجی می تواند باعث شود تا افکار عمومی ایران و جهان به جای گزارش های عینی، به شایعات اتکا کند که احتمالا شامل تصویری افراطی از وقایع خواهد بود.

روزنامه نگاران با اشاره به گسترش وسایل ارتباطی نظیر ماهواره و اینترنت؛ محدود کردن مسیر اطلاع رسانی را غیر عملی و توهین آمیز تلقی کرده و در بیانیه خود نوشته اند:" متاسفیم که اکنون تصاویر وحشتناکی از خشونت و ضرب و شتم شهروندان ایرانی در شهرهای ایران خوراک رسانه های جهان شده است بدون این که رسانه های مستقل داخلی بتوانند در این مورد به نحو شایسته اطلاع رسانی کنند."

این روزنامه نگاران از "مقامات دلسوز ملک و ملت" تقاضا کرده اند که "محدودیت های اطلاع رسانی را رفع کرده و اجازه دهند روزنامه نگاران از طریق اطلاع رسانی صحیح از رواج شایعات و اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به تشنجات جلوگیری کنند."

No comments:

Post a Comment