Tuesday, June 23, 2009

اوباما خشونت های جاری در ایران را محکوم کرد

بی بی سی فارسی

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده می گوید ایالات متحده و جامعه جهانی از خشونت به کار گرفته شده برای سرکوب معترضان در ایران "وحشت زده و منزجر" شده است.

آقای اوباما که در یک جلسه مطبوعاتی در واشنگتن صحبت می کرد، "ارعاب، ضرب و شتم و بازداشت های چند روز گذشته" در ایران را محکوم کرد.

آقای اوباما تاکید کرد آمریکا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد و در امور داخلی این کشور دخالت نمی کند.

آقای اوباما در این حال گفت راهبرد قدیمی رهبران ایران در مقصر دانستن کشورهای خارجی برای مشکلاتشان دیگر کارساز نیست.

باراک اوباما همچنین با رد اظهارات جمهوری خواهان درباره سیاست او در برابر ایران، احتمال تغییر راهبرد آمریکا در برابر ایران را رد نکرد.

تبعات خشونت ها

باراک اوباما در پاسخ به سوالی درباره تبعات خشونت های جاری در ایران برای حکومت این کشور گفت جهان ناظر نحوه برخورد ایران با معترضان است و این رفتار نه تنها شکل دهنده آینده این کشور است که بر روابط آن با سایر دولت ها تاثیرگذار خواهد بود.

آقای اوباما در این حال احتمال تغییر راهبرد آمریکا در برابر ایران را رد نکرد. ایالات متحده در حال حاضر در پی گفتگوی مستقیم با دولت ایران است.

او گفت: "پیش از انجام هرگونه تغییری درباره اقدام های پیش رو به رصد (اوضاع ایران) ادامه می دهیم تا ببینیم وضع چطور پیش می رود."

آقای اوباما گفت آمریکا مسیری را پیش روی ایران قرار داده تا به جامعه بین المللی ارتباط برقرار کند و تاکنون واکنش این کشور به اقدام ایالات متحده دلگرم کننده نبوده است.

کنفرانس خبری روز سه شنبه باراک اوباما در واشنگتن در حالی برگزار شد که منتقدان جمهوری خواه او، کاخ سفید را به اتخاذ سیاستی منفعلانه در برابر ایران متهم کرده اند.

سناتور جان مک کین، رقیب آقای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا به رسانه ها گفته است که خواستار اتخاذ موضع قوی تری از سوی اوست و سناتور جان گراهام، از اعضای جمهوری خواه کنگره برخورد باراک اوباما با وقایع ایران را همراه با ترس و انفعال دانسته است.

آقای اوباما با رد این سخنان گفت در حال حاضر او رئیس جمهوری آمریکا است و واکنش خود و کاخ سفید را به تحولات روزهای گذشته ایران بیانگر این موضوع دانست.

'مشت آهنین کارساز نیست'

باراک اوباما گفت مردم ایران سعی دارند درباره آینده کشور خود گفتگو کنند ولی بعضی در حکومت ایران سعی دارند با متهم کردن ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی به تحریک مردم به تظاهرات، مانع از این گفتگو شوند.

آقای اوباما ادامه داد مردم ایران از حق جهانی آزادی بیان و برگزاری تجمعات برخوردار است و اگر حکومت ایران خواهان احترام بین المللی است باید حقوق مردمش را مراعات کند.

باراک اوباما با محکوم دانستن خشونت علیه شهروندان غیرنظامی در همه کشورها، به شجاعت و شرافت معترضان ایرانی اشاره کرد.

آقای اوباما گفت: "ما زنان شجاعی را مشاهده کرده ایم که در برابر سبعیت و تهدیدها ایستادگی کرده اند، و تصویر آزاردهنده زنی را دیده ایم که در خیابان تا حد مرگ خونریزی کرد."

آقای اوباما گفت به رغم تلاش های حکومت ایران برای اخراج روزنامه نگاران، تصاویر قدرتمند و سخنان تلخی از طریق تلفن های همراه و کامپیوتر از این کشور ارسال شده و ما آن چه که مردم این کشور انجام می دهند را مشاهده کرده ایم.

او ادامه داد: "در سال 2009 هیچ مشت آهنینی از قدرت لازم برای منع جهان از مشاهده اقدام های عدالت جویانه مسالمت آمیز برخوردار نیست."

No comments:

Post a Comment