Monday, June 22, 2009

درخواست سه کشور اروپایی از مقام های ایران

بی بی سی فارسی

آلمان، ایتالیا و فرانسه بار دیگر خشونت ها در ایران علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده و خواهان توقف این خشونت ها شدند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در تازه ترین اظهارنظر خود خواهان بازشماری آرا شده و از مقام های ایران خواسته تا از استفاده از زور علیه معترضان خودداری کنند. خانم مرکل همچنین خواهان آن شده تا اجازه داده شود تا خبرنگاران از ایران به طور آزاد گزارش کنند.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و بروز خشونت در تجمع های اعتراضی معترضان به این نتایج، ایران محدودیت های وسیعی را علیه رسانه های داخلی و خارجی اعمال کرده که در جدیدترین مورد خبرنگار دایم دفتر بی بی سی در تهران از این کشور اخراج شده است.

صدراعظم آلمان در بیانیه خود از مقام های ایران خواسته تا امکان اعتراضات آرام را فراهم کنند و از استفاده از خشونت علیه معترضان خودداری کنند. او همچنین خواهان آزادی بازداشت شدگان نیز شده است.

طی روزهای اخیر دهها نفر از فعالان سیاسی منتقد دولت در ایران بازداشت شده اند. به غیر از فعالان سیاسی، خبرگزاری ایسنا گزارش داده که در اعتراضات روز شنبه در تهران 457 نفر از معترضان نیز بازداشت شده اند.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه هم "سرکوب وحشیانه" اعتراضات خیابانی در ایران را محکوم کرده است. او ادعای ایران مبنی بر دخالت کشورهای غربی در این مساله را رد کرده و خواهان آزادی کلیه بازداشت شدگان شده است.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز خواهان پایان دادن به خشونت ها علیه معترضان به نتایج انتخابات شده است.

اظهارات مقام های سه کشور اروپایی در حالی صورت می گیرد منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه در جمع سفرای و روسای هیات نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی در تهران نسبت به آنچه که او "توطئه انگلیس" خواند، اعتراض کرد و کشورهای آلمان و فرانسه را نیز مورد انتقاد قرار داد.

No comments:

Post a Comment