Friday, June 26, 2009

دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با نامزدهای معترض

بی بی سی فارسی

اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با نامزدهای معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات دیدار کردند.

محمد کرمی راد، نماینده کرمانشاه، از دیدارهای اعضای کمیسیون امنیت ملی با میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داد.

محمد کرمی راد از اعضای هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا دیدارهای اخیر با نامزدهای معترض به نتایج دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری را مثبت ارزیابی و اعلام کرد محسن رضایی برای حل مسائل موجود اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به انصراف آقای رضایی از اعتراضش نسبت به شورای نگهبان گفت: "متاسفانه ایشان به گونه ای اعلام انصراف کردند که منتی هم بر سر تشکیلات و نظام گذاشته باشند."

احمد سلامیتان ، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است رایزنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با برخی از شخصیت ها ماهیت امنیتی به بحران می دهد و نه ماهیت سیاسی و حقوقی. او همچنین بحران کنونی را بحران از دست رفتن اعتماد به علت بعضی از تخلفات حقوقی و نتایج سیاسی آن در صحنه اجتماع می داند.

آقای سلامتیان در این باره گفت: "بنابراین رایزنی با زبان امنیتی و با کسانی که مشخصا مسئولان امنیتی هستند نمی توانند کارایی زیادی داشته باشند. از طرف دیگر یکی از اعضای هیات رئیسه می گوید در دیدار با آقای موسوی مسائل امنیتی را به ایشان گوشزد کرده اند. این جمله گواه از اتمام حجتی از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای آقای موسوی است. یعنی اگر شما بر درخواستهای خودتان در مورد ایراد حقوقی و سیاسی انتخابات پافشاری کنید، در معرض نوعی اتهام اقدام علیه امنیت ملی قرار می گیرید."

محمد کرمی راد، با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی با اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر از بیانیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حمایت از رهبر ایران داد که به زودی منتشر می شود.

احمد سلامتیان در رابطه با این سخنان گفت: "این سخنان بیشتر یک نوع اعمال فشار نسبت به آقای هاشمی برای اعلام حمایت از رهبری است. این ماجرا مانند این است که اعضای کمیسیون در ذهن شان قبول دارند که در شرایط کنونی، رهبری احتیاج به اعمال حمایت رئیس مجلس خبرگان دارد. منتها به دنبال این هستند که حمایت را با نوعی اعمال فشار کسب کنند. من فکر می کنم اگر در شرایط کنونی تشخیص داده شده که رهبری در وضعیتی قرار گرفته که احتیاج به نوعی حمایت از رئیس مجلس خبرگان دارد، این امر باید به تشخیص مجلس خبرگان یا در حد بالاتر به تشخیص یک هیات حل اختلاف برسد که مورد قبول کلیه کسانی است که در این اختلاف نظر درگیر هستند."

حسین باستانی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است اگر چه نیروی انتظامی تا اندازه ای توانسته بحران خیابان ها را کنترل کند، اما در سطح جامعه و حکومت هنوز تنش زیاد است و مسئولان فکر می کنند می توانند با رایزنی آن را حل کنند.

آقای باستانی با تاکید بر این نکته که به این رایزنی ها خوشبین نیست، به رد صلاحیت های شورای نگهبان در انتخابات گذشته و به ویژه انتخابات مجلس اشاره می کند که گروهی با رایزنی کردن قصد داشتند حد وسط را بگیرند و فضا را آرام کنند.

حسین باستانی افزود: "اما در انتخابات اخیر حد وسط قابل تصور نیست، به همین دلیل هم معلوم نیست رایزنی تا چه حد موثر باشد. به این علت که آن طرف اصرار دارند که انتخابات سالمی برگزار کرده اند و اگر هم تخلفاتی صورت گرفته در حدی نیست که نتایج عوض شود. از سوی دیگر اصلاح طلبان تاکید دارند که در انتخابات به شدت تخلف شده و در واقع اسم کسی که به عنوان رئیس جمهور از این انتخابات باید بیرون می آمده آقای احمدی نژاد نبوده بلکه آقای موسوی بوده است. نمی توان یک حد وسط بین این دو حرف تصور کرد."

آقای باستانی در ادامه سخنانش درباره محدودیت بسیار جدی کسانی که قصد رایزنی دارند، گفت: "این در صورتی است که واقعا بخواهند به حقیقت برسند. آنها یک محدودیت جدی دارند و آن موضع صریح رهبری است که گفته اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد در حدی است که صد و یا دویست هزار رای جا به جا شود و به بیان ایشان مگر می شود یازده میلیون تقلب شده باشد! ایشان همچنین تاکید کرده اند که نظام اهل تقلب نیست. در یک چنین شرایطی به نظر می رسد حد و سقف رایزنی ها مشخص است. این رایزنی ها نمی تواند در حدی باشد که نتایج انتخابات را تغییر دهد. در حالیکه آقای موسوی و سایر اصلاح طلبان با تکیه به شواهدی که ارائه می کنند می گویند در این انتخابات قطعا تقلب گسترده شده در حدی که جای نفر اول و دوم انتخابات عوض می شود."

محمد کرمی راد، نماینده مجلس همچنین از دیدار نمایندگان کمیسیون امنیت ملی با علی اکبر ناطق نوری در روزهای آینده خبر داده است.

در حالی که میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنان به تقلب گسترده در نتایج انتخابات معتقدند و خواستار ابطال آرای آن هستند، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام داشت به ضرس قاطع می توان گفت که هیچگونه تقلبی در این انتخابات شکل نگرفته است. آقای کدخدایی همچنین انتخابات اخیر را سالم ترین انتخابات در طول دوران گذشته نامید.

No comments:

Post a Comment