Sunday, June 21, 2009

کنگره آمریکا دولت ایران را محکوم کرد

بی بی سی فارسی

مجالس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا با صدور قطعنامه مشابه ای دولت ایران را به دلیل اعمال خشونت علیه مردم معترض به نتیجه انتخابات این کشور، محکوم کرده اند.

کنگره آمریکا این قعطنامه را روز جمعه (19 ژوئن) تصویب کرد.

این قعطنامه از کاندیدای انتخاباتی یا جناح خاصی حمایت نمی کند، اما در آن بر اهمیت "انتخابات دموکراتیک و منصفانه" در ایران تاکید شده است.

اکثریت اعضای مجلس نمایندگان گفته اند که از تمام ایرانی هایی که ارزش های آزادی، حقوق بشر و آزادی های مدنی را پذیرفته اند حمایت می کنند.

405 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به این قطعنامه رای مثبت داده اند.

ران پال، یکی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس آمریکا به این قطعنامه رای منفی داده است.

کنگره آمریکا تحت کنترل حزب دموکرات یعنی حزب باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکاست.

باراک اوباما هرچند در مورد خشونت های بعد از انتخابات ایران ابراز نگرانی کرده به طور صریح دولت ایران را در اینباره محکوم نکرده است.

این موضع آقای اوباما با انتقاد شدید سیاستمداران جمهوریخواه مواجه شده است، هرچند که برخی از دموکرات ها آن را هوشمندانه و حساب شده دانسته اند.

اما قطعنامه کنگره آمریکا برخلاف بیانیه های کاخ سفید، صراحتا دولت ایران را به دلیل این که نیروهای امنیتی در مواردی به خشونت علیه معترضین متوسل شده اند، محکوم می کند.

این قطعنامه همچنین دولت ایران را به مختل کردن کانال های ارتباطی الکترونیکی در اینترنت و تلفن های همراه متهم و محکوم می کند.

اریک کانتر، از مقام های ارشد جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، روز جمعه از رئیس جمهوری آمریکا خواست که مانند این مجلس موضع شدیدتری علیه دولت ایران اتخاذ کند.

قطعنامه های کنگره از لحاظ حقوقی برای کاخ سفید لازم الاجرا نیستند، هرچند ناظران آن ها را از لحاظ نمادین مهم ارزیابی می کنند.

هاورد برمان، رئیس دموکرات کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان نیز گفت: "ما نمی توانیم در برابر حمله به آزادی و شان بشر ساکت باقی بمانیم."

با این همه، سناتور جان کری، رئیس کمیسیون روابط خارجه مجلس سنا، صراحتا هشدار داده است که موضع گیری شدید کاخ سفید موقعیت محافظه کاران در ایران را تقویت و به آن ها برای سرکوب مردم معترض بهانه خواهد داد.

باراک اوباما پیشتر در توجیه موضع محتاطانه خود گفته بود که نمی خواهد آمریکا به یک توپ فوتبال در عرصه سیاست ایران تبدیل شود.

سخنگوی وی روز جمعه بار دیگر تاکید کرد آمریکا اجازه نخواهد داد که مانند یک توپ فوتبال سیاسی در بحث های بعد از انتخابات ایران، مورد استفاده قرار بگیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز هم زمان بر حق مردم ایران برای برگزاری تجمعات سیاسی صلح آمیز تاکید کرده است.

No comments:

Post a Comment