Sunday, June 21, 2009

ادامه بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی

بی بی سی فارسی

بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در ایران ادامه دارد.

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب مهدی کروبی، بازداشت شده است.

آقای قوچانی در ساعات اولیه بامداد شنبه، ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) در منزل خود و توسط چند نفر که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی کردند بازداشت شد.

یکی از بستگان این روزنامه نگار در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت آقای قوچانی در روزهای گذشته تهدیدی به دستگیری دریافت نکرده بود.

اما روزنامه اعتماد ملی در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات در مواردی با داشتن بخش هایی سفید و خالی از عکس یا گزارش در صفحات اصلی منتشر شده بود که دلیل این امر، حذف مطالب از سوی ناظران دولتی عنوان شد.

همچنین عبدالمجید معادیخواه در گفت و گو با بی بی سی فارسی خبر بازداشت فرزندش حسن معادیخواه را تأیید کرد.

او گفت مأموران حدود ساعت ۲ بامداد جمعه ۱۹ خرداد به منزل پسرش مراجعه کرده اند و "بدون ارائه حکم" آنجا را بازرسی کرده و او را با خود برده اند.

مریم نقی، مادر مهسا امرآبادی روزنامه نگار نیز به بی بی سی گفت که روز پنجشنبه از طریق دادستانی مطمئن شده که دخترش در زندان اوین به سر می برد.

به گفته خانم نقی، خانم امرآبادی ساعت ۲ و نیم بامداد دوشنبه به همراه دو تن از مهمانانش که از شهرستان آمده بودند توسط مأموران بازداشت شده است.

خانم نقی گفت: "تمام زندگی اش را به هم ریخته اند و بخشی از وسایلش را با خود برده اند".

مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان، عبدالله رمضان زاده، محسن صفایی فراهانی، عیسی سحرخیز، شهاب طباطبایی، محمد توسلی و عبدالفتاح سلطانی هم در روزهای اخیر بازداشت شده اند.

سایت اطلاع رسانی نوروز وابسته به جبهه مشارکت از قول محسن میردامادی می نویسد که داود سلیمانی و علی تاجر نیا از اعضای شورای مرکزی این حزب و آقایان تقی پور و نور محمدی از بخش جوانان حزب مشارکت نیز جز دستگیر شدگان هستند.

علاوه بر این به گفته آقای میردامادی، به غیر از اعضای حزب مشارکت، خانم سمیه توحید لو، جواد امام و آقای نیری دستگیر شده اند که در ستاد های انتخاباتی فعال بودند.

از سوی دیگر گفته می شود که ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران از زندان آزاد شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

آقای یزدی بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته (۲۷ ژوئن) در حالی که به دلیل عفونت شدید در بیمارستان پارس بستری بود، توسط ماموران دادگاه انقلاب ایران به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد اما با تشخیص بهداری زندان، دوباره به بیمارستان بازگردانده شد.

آقای یزدی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی اعتراض کرد که در طی این مدت به هیچ شکل به او اتهامی تفهیم نشده است و انتقال خود از بیمارستان به زندان را مشابه رفتار "صرب ها با اهالی بوسنی یا اسرائیلی ها با فلسطینیان" دانست.

آقای یزدی همچنین از دستگیری هفت نفر از اعضاء شاخه جوانان نهضت آزادی خبر داد و گفت تا کنون تنها یک نفر از این افراد آزاد شده است و سرنوشت باقی افراد مشخص نیست.

No comments:

Post a Comment