Friday, June 26, 2009

عفو بین الملل خواهان آزادی روزنامه نگاران ایرانی شد

بی بی سی فارسی

سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی فوری ده ها روزنامه نگاری شده است که در جریان اعتراض های اخیر در ایران بازداشت شده اند.

عفو بین الملل روز جمعه (26 ژوئن) در بیانیه ای رسمی بازداشت روزنامه نگاران در ایران را تکان دهنده خواند و درباره احتمال بدرفتاری با آن ها ابراز نگرانی کرد.

این سازمان طرفدار حقوق بشر همچنین دولت ایران را به اتخاذ تدابیری شدید برای محدود کردن آزادی بیان و اطلاع رسانی از این کشور و نیز تلاش "پنهان کردن حقیقت" از شهروندان ایران و دنیای خارج متهم کرده است.

دولت ایران بارها این اتهام های سازمانهای بین المللی را بی اساس دانسته است.

عفو بین الملل در بیانیه روز جمعه خود بویژه به بازداشت 20 تن از کارکنان روزنامه "کلمه سبز" اشاره کرد.

منابع نزدیک به ستاد میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفته اند که نیروهای امنیتی دوشنبه شب اول تیرماه، با ورود به دفتر سایت "کلمه" و روزنامه "کلمه سبز" که متعلق به آقای موسوی است، کارکنان آن را با خود بردند.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها، اياسن آتاناسیادیس، خبرنگار یونانی که شهروند بریتانیا نیز هست و برای روزنامه واشنگتن تايمز از ایران گزارش می داد، به هنگام خروج از كشور در فرودگاه امام خمينی دستگير و بازداشت شده است.

مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی هفته نامه نیوزویک که تبعه کانادا نیز هست یکی دیگر از روزنامه نگارانی است که در تهران بازداشت شده است.

عفو بین الملل می گوید که دولت ایران باید فورا محل بازداشت روزنامه نگاران بازداشت شده را اعلام کند، از عدم آزار و اذیت آن ها اطمینان حاصل کند و به خانواده ها و وکلای آن ها اجازه ملاقات بدهد.

عبدالرضا تاجیک، فعال سیاسی و روزنامه نگار، مجتبی پور محسن، سردبیر روزنامه "گیلان امروز" و محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی از جمله روزنامه نگارانی هستند که نام آن ها در بیانیه عفو بین الملل دیده می شود.

No comments:

Post a Comment