Tuesday, June 23, 2009

موافقت رهبر ایران با تمدید زمان رسیدگی به شکایات انتخاباتی

بی بی سی فارسی

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران با درخواست احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی برای تمدید مدت زمان رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرده است.

شورای نگهبان روز دوشنبه اعلام کرده بود که در پنجاه شهرستان تعداد آرا بیش از واجدان شرایط رای دادن بوده که مجموع آرای آنها سه میلیون رای است. این شورا در عین حال تاکید کرده که این مساله تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

به دنبال اعلام نتایج انتخاباتی که با حضور گسترده مردم ایران همراه بود، دو کاندیدای اصلاح طلب در این انتخابات، نسبت به نتیجه اعلام شده ابراز تردید کرده و با ذکر "تخلفات" انجام گرفته، خواهان لغو نتایج و برپایی دور جدیدی از این انتخابات شدند.

احمد جنتی، در نامه خود به رهبر ایران با اعلام بررسی شکایات وارده، نوشته است "اگر حضرتعالی اجازه فرمائید به منظور اتقان بیشتر و رفع هر گونه ابهام محتمل، مهلت مقرر {برای رسیدگی به شکایات} پنج روز دیگر تمدید شود."

موافقت آیت الله خامنه ای با این درخواست شورای نگهبان در حالی صورت می گیرد که رهبر ایران یک روز پس از انتخابات گفته بود: "مشارکت بیش از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق ها و رای بیست و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب، یک جشن واقعی است."

این اظهارنظر آقای خامنه ای بدون اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در مورد صحت انتخابات اعلام شد.

میرحسین موسوی در واکنش، نتایج اعلام شده انتخابات را "شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما" و مهدی کروبی آن را "مضحک و شگفت" خواند.

از آن زمان برخی شهرهای ایران صحنه تجمع های اعتراضی هواداران دو کاندیدا بوده که در برخی موارد به خشونت کشیده شده است.

در درگیری میان معترضان به نتایج انتخابات و نیروهای امنیتی تا کنون دهها نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شده اند.

همچنین دهها فعال سیاسی و روزنامه نگار منتقد در ایران بازداشت شده و به گفته نیروی انتظامی ایران حدود پانصد نفر تنها در درگیری های روز شنبه بازداشت شده اند.

ایران همچنین محدودیت های وسیعی را علیه رسانه های داخلی و خارجی اعمال کرده است. خبرنگار دایم دفتر بی بی سی در تهران از این کشور اخراج شده و چند روزنامه و مجله خارجی از بازداشت یا ناپدید شدن گزارشگران و عکاسان خود خبر داده اند.

1 comment: